-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33180 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

زندگي پس از مرگ چه تعريفي دارد؟ آيا پس از مرگ راهي براي رشد و كمال بيشتر وجود دارد؟



1ـ زندگي پس از مرگ عبارت است از ادامة زندگي، در جهاني وسيع تر و بسيار گسترده تر از دنيا، با شرايطي متفاوت با زندگي دنيا. چگونگي حيات پس از مرگ از لحاظ خوشي و ناخوشي كاملاًَ وابسته است به اعتقادات و اعمال و اخلاق انسان در دنيا.

قرآن مي فرمايد: پس هر كس هموزن ذره اي كار خير انجام دهد، آن را مي بيند وهر كس هموزن ذره اي بد كرده، آن را مي بيند.(1)

مرگ دريچه اي است به عالم بقا و زندگي جاويدان و پلي است براي عبور از مرحلة زندگي دنيا به مرحله اي از زندگي در سراي بقا و جهان آخرت. همان گونه كه بچه با تولد از شكم مادر (كه جاي بسيار محدودي است) به جهان وسيع تر وگسترده تر قدم مي گذارد كه در مقايسه با محيط محدود و ظلماني شكم مادر عالمي است پر از مواهب و زيبايي ها.

در روز عاشورا امام حسين(ع) ياران خود را مخاطب ساخته و فرمود: استقامت كنيد، اي بزرگ زادگان! چراي كه مرگ (و شهادت در راه خدا) تنها پلي است كه شما را از ناراحتي ها و رنج ها به سوي باغ هاي وسيع و نعمت هاي جاويدان بهشت عبور مي دهد. كدام يك از شما ناخشنوديد كه از زندان به قصري منتقل نشويد؟

دنيا زندان مؤمنان و بهشت كافران است و مرگ پلي است براي گروه اوّل به سوي بهشت، و پلي است براي گروه دوم به سوي دوزخ (اين يك حقيقت است) نه دروغ مي گويم و نه به من دروغ گفته شده است.(2)

2ـ از رواياتي استفاده مي شود كه در عالم برزخ راه رشد و كمال علمي وجود دارد و كمبودهاي تعليم و تربيت افراد مؤمن جبران مي گردد، ولي بايد توجه داشت كه زمينة رشد عالم پس از مرگ، در دنيا بايد فراهم شود.

امام موسي بن جعفر(ع) فرمود: هر كس از دوستان و پيروان ما بميرد و هنور قرآن را به طور كامل فرا نگرفته باشد، در قبرش به او تعليم مي دهند، تا خداوند به اين وسيله درجاتش را بالا برد، چرا كه درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است. به او گفته مي شود: بخوان و بالا رو، او مي خواند و بالا مي رود.(3) البته در آن جا ديگر انسان نمي تواند به وسيلة انجام دادن عبادتش مثل نماز و روزه و صدقه در جهت كمال و خوش بختي قدم بردارد، چون آن دنيا جاي عمل نيست. بلي اگر كسي به نيت مرده اي كارخيري انجام دهد، ثواب اين كار به مرده مي رسد، نيز ثواب صدقات جاريه اي كه مرده در حال حيات خود انجام داده، مثل ساختن مسجد و مدرسه.

پي نوشت ها:

1. زلزال (99) آية 7 ـ 8.

2. بحارالانوار، ج 44، ص 297.

3. اصول كافي، ج 6، ص 606، باب فضل حامل القرآن.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.